Pedagogiska miljöer

Tomaslundsskolan – partnering rätt val för Vetlanda kommun

Tomaslundsskolan har genomgått en betydande om- och tillbyggnad i partnering mellan ByggDialog och Vetlanda kommun.

  • Om- och tillbyggnad med pågående verksamhet
  • Stora kostnadsbesparingar genom återbruk
Hero ImageHero Image

Eleverna i Tomaslundsskolan i Vetlanda har fått starta sitt nya skolår i en helt ny miljö. Skolan har genomgått en betydande om- och tillbyggnad i partnering mellan ByggDialog och Vetlanda kommun.

– Vi har verkligen fått maximal nytta för varje skattekrona. Hela projektgruppen har jobbat tillsammans mot en gemensam målbild, det har gjort stor skillnad, säger Mia Ritz, byggprojektledare hos Vetlanda kommun.

Tomaslundsskolan byggdes på 50-talet och har sedan dess byggts till och byggts om genom åren. Behovet av en ny skola var således stort och när det blev dags för upphandling ville Vetlanda kommun för första gången satsa på partnering. 

– Vi insåg att samverkan skulle lämpa sig bra eftersom projektet var komplext, bland annat med en ombyggnation där vi inte visste vad vi skulle hitta, menar Mia Ritz, byggprojektledare på Vetlanda kommun. Vi ville få in en entreprenör tidigt som kunde stötta oss och som vi kunde hitta rätt väg framåt tillsammans med. 

Tomaslundsskolan i Vetlanda
Tomaslundsskolan i Vetalnda har byggts om och till för att möta dagens behov.

 

Vetlanda kommun hade från start klart för sig att man ville återbruka det man kunde och att projektet därför skulle omfattas av en om- och tillbyggnad, men inget annat var beslutat. Att få vara med i ett projekt från början är optimalt för oss på ByggDialog eftersom vi då kan involvera både verksamheten och rätt kompetenser från start.

– När det handlar om ombyggnation blir det en extra trygghet för kunden som inte behöver betala för saker som inte faller ut, menar Martin Löfgren, projektchef på ByggDialog. Istället jobbar vi mot en verifierad nettokostnad och ett fast arvode. 

Smarta lösningar tillsammans

Nya Tomaslundsskolan är dimensionerad för 330 elever i åk F-6, inklusive anpassad grundskola. Dessutom har projektet inneburit en effektivisering av kommunala ytor då även resurscentrum, med elevhälsa och särskild undervisning, flyttat in. Tillbyggnaden motsvarar en yta om 2 103 kvm och ombyggnaden 3 074 kvm. En ombyggnation som mycket riktigt skulle visa sig ha sina utmaningar. Eftersom verksamheten pågick i den befintliga byggnaden var det svårt att genomföra djuplodade underökningar, först när eleverna flyttade in i den nya tillbyggnaden kunde omfattningen av ombyggnaden konstateras. Vid rivningen visade det sig att byggnaden var i sämre skick än vad vi trodde, inte minst stommen. Till slut valde vi att endast behålla betongplattan med resultatet att tiden blev en ännu större utmaning.

– Tiden var en utmaning från början eftersom vi hade en kvarsittande verksamhet som ville komma in i sina nya lokaler, berättar Mia Ritz. De hade varit trångbodda länge. Men genom hela projektet har den stora fördelen varit att det funnits en vilja att tillsammans lösa problem som uppkommit. Beslutsvägarna har varit korta och alla har velat komma fram till smarta lösningar, stora som små, för att göra tids- och kostnadsbesparingar. 

Tomaslundsskolan i Vetalnda
Nya Tomaslundsskolan är dimensionerad för 330 elever i åk F-6, inklusive anpassad grundskola.

 

Sparade tid och pengar

Att behålla endast betongplattan på delen som skulle byggas om innebar att vi bland annat var tvungna att hitta lösningar för att få ett tätt hus fort. Valet föll på en hybridstomme med KL-väggar och HDF-bjälklag och även prefabricerade utfackningsväggar från en lokal leverantör i Vetlanda. Vi använde även lättelementtak för hela byggnationen, något som sparade både tid och pengar.

Ett annat sätt att spara pengar har varit att återbruka det vi kunnat. Exempelvis återmonterades ett ventilationsaggregat och all storköksutrusning återbrukades, två åtgärder som inneburit stora besparingar. 

– Vi har också skickat iväg delar till andra projekt och aktörer som kan återbruka det vi inte kan, berättar Mia Ritz. Det har såklart känts bra!

Reviderad budget

Under projektets gång har budgeten fått revideras flera gånger och har ökat från 93 miljoner till 153 miljoner. 

– Att gå till politiken och få mer utrymme i budgeten var ett måste, menar Mia Ritz. Den helt nya överbyggnaden kunde vi exempelvis inte veta att vi skulle landa i från början, dessutom tillkom även storköket. Men vi tycker verkligen att vi fått maximal nytta för varje skattekrona. Kvadratmeterpriset för skolan vi fått är väldigt bra och resultatet hade inte blivit detsamma om vi inte jobbat i partnering. Den öppna dialogen i hela projektgruppen och att även verksamheten fått vara så involverade, bland annat kökspersonal och rektor, har varit en stor fördel och minimerat misstagen. Dessutom har jag, i rollen som beställarens byggprojektledare, haft full insyn i ekonomin och alla beslut hela vägen. Visst, det har tagit många timmar i anspråk men det har verkligen gett resultat. Vår nya skola är jättefin!

– Att ha en så otroligt driven och engagerad beställare som vi haft i det här projektet skapar mervärde för hela organisationen, konstaterar Martin Löfgren avslutningsvis. 

Projektfakta

Ort: Vetlanda 

Beställare: Vetlanda kommun

Uppdragsform: Fas 1 – Generalkonsultuppdrag enligt ABK 09 med partnering, Fas 2 – Totalentreprenad enligt ABT 06 med partnering 

Typ av projekt: Grundskola F-6

Kontaktperson: Martin Löfgren, 0724-65 30 30, martin.lofgren@byggdialog.se

Entreprenadform: Totalentreprenader i partnering